Kehamilan

4 Amalan Ibu Mengandung Serta Suami Isteri Perlu Amalkan

Tiada perkara yang lebih indah dari memiliki seorang anak. Pastinya sudah menjadi impian setiap pasangan suami isteri untuk memiliki cahayamata sebagai pelengkap sebuah keluarga. Buat pasangan suami isteri, bacalah doa-doa yang baik ketika hamil. Ia dapat mententeramkan jiwa, baik untuk perkembangan bayi dan boleh memudahkan proses kelahiran. Oleh itu, berikut adalah beberapa tips yang boleh

Teruskan Bacaan »

Mengandung Masa Pandemik?

Ramai ibu hamil yang risau masa pandemik ni. Risau kalau kalau dijangkiti dan risaukan bayi dalam kandungan. Boleh ke bayi dijangkiti sekiranya ibu positif Covid-19? Sejak Covid-19 melanda seluruh negara, mengikut kajian, tiada bayi yang dijangkiti semasa dalam kandungan walaupun ibu positif. Tiada kajian membuktikan virus tersebut boleh menjangkiti janin semasa mengandung atau setelah bayi

Teruskan Bacaan »

Tak Ada Koyak Masa Bersalin. Apa Rahsianya?

“Boleh ke bersalin tak ada koyakan atau jahitan? Macam jarang je dengar, serious la boleh?” Soalan ini saya sendiri tanya pada rakan sepejabat yang tidak mengalami sebarang koyakan atau jahitan selepas bersalin. Kagum dan happy untuk dia. Sebab tak sampai seminggu luka dia pun dah sembuh. Memang wow sangat! Tapi… Apa tipsnya? Memang betul, tak

Teruskan Bacaan »

Perjuangan Dua Garis Merah

Setiap pasangan yang berkahwin akan impikan untuk mempunyai zuriat sendiri. Bila beberapa bulan dah berkahwin dan isteri masih ‘period’, isteri dah mula risau. Setiap bulan berdebar debar kalau ada tanda tanda datang bulan. Macam macam perkara ada dalam fikiran. Perkara pertama yang ditakuti para isteri kalau kalau ada masalah kesuburan. Tapi jauh disudut hati, diri

Teruskan Bacaan »

Tak Minum Susu Masa Mengandung. Takpe Ke?

Kita selalu dengar doktor atau nurse akan pesan, jangan lupa minum susu atau ambil makanan yang mempunyai sumber kalsium kan? Tapi ramai sangat yang tak suka atau tak boleh telan langsung susu. Agaknya kenapa susu ni penting ya? Pertama sekali minum susu ni untuk dapatkan sumber kalsium dan magnesium. Kalsium penting untuk tumbesaran tulang manakala

Teruskan Bacaan »

Ubat Iron Punca Sembelit Semasa Mengandung?

Sembelit merupakan perkara biasa yang dialami ibu hamil. Hampir semua wanita hamil akan mengalami sembelit. Ia boleh jadi lebih teruk apabila bayi semakin membesar dalam perut ibu. Tahap sembelit mereka juga berbeza-beza. Ada yang tak buang air besar selama beberapa hari, ada juga yang sukar mengeluarkan najis kerana najis keras. Apa yang menyebabkan sembelit semasa

Teruskan Bacaan »

Alahan Masa Mengandung. Macam Mana Nak Survive?

Alahan semasa mengandung adalah sesuatu yang normal. 8 daripada 10 wanita hamil akan mengalami alahan di awal kehamilan. Biasanya alahan akan hilang selepas 3 bulan. Setiap orang mengalami alahan yang berbeza, ada yang teruk seperti demam, sakit kepala, dan muntah-muntah. Makanlah apa pun, muntah. Bila Kena Jumpa Doktor? Jumpa doktor apabila alahan menjejaskan kesihatan anda.

Teruskan Bacaan »

Senarai Suplemen Meningkatkan HB Ibu Hamil

Apabila disahkan hamil, rata-rata semua bakal ibu akan mula merujuk pelbagai sumber untuk ibu dan bakal bayi yang dilahirkan. Ada yang mula mencari vitamin atau suplement kesihatan yang diperlukan sepanjang kehamilan. Ibu hendaklah mengamalkan diet yang seimbang sekiranya mahu mendapatkan nutrien lengkap dan ibu kekal bertenaga sepanjang kehamilan. Antara vitamin yang penting adalah pengambilan asid

Teruskan Bacaan »

Diabetes Semasa Hamil (GDM)

Apa itu GDM? Diabetes ketika hamil biasanya dipanggil Gestational Diabetes Mellitus (GDM) merupakan simptom yang berlaku semasa mengandung. GDM terjadi kepada wanita hamil yang mempunyai paras glukosa lebih tinggi dalam darah berbanding paras mereka yang yang hamil normal. Biasanya GDM dikesan selepas minggu ke 24 kehamilan dan berlaku kepada 1-14% wanita hamil setiap tahun. Apakah

Teruskan Bacaan »